Nowe rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków wykonywania polowania i znakowania tusz
W dniu 16 listopada 2022 r weszło w życie najnowsze rozporządzenie Ministra Klimatu
i Środowiska, zmieniające przepisy w regulaminie polowań. Tekst rozporządzenia poniżej. Rozporządzenie dopuszcza m.in. polowanie indywidualne na zające przy pomocy ptaków łowczych,
a także dopuszcza używanie celowników nokto- i termowizyjnych do polowania na lisy, borsuki, kuny domowe, norki amerykańskie oraz ptaki i ssaki należące do Inwazyjnych Gatunków Obcych (IGO) stwarzających zagrożenie dla Unii Europejskiej lub IGO stwarzających zagrożenie dla Polski.
Powiatowy Lekarz Weterynarii w Kozienicach informuje, że w dniu 18 października zostało opublikowane Rozporządzenie Wojewody Mazowieckiego z dnia 18 października 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zwalczania wścieklizny zwierząt na terenie powiatu otwockiego, mińskiego, garwolińskiego, kozienickiego, radomskiego, zwoleńskiego, wołomińskiego, szydłowieckiego, warszawskiego zachodniego, płockiego, gostynińskiego, płońskiego, sochaczewskiego, nowodworskiego, legionowskiego, węgrowskiego, miasta Płock, miasta Radom i miasta stołecznego Warszawy ( Dz. Urz. Woj. Maz. poz. 10776).
Zgodnie z § 1 ww. Rozporządzenia:
- 2 .1. Na obszarze zagrożonym (m.in. powiat kozienicki) zakazuje się:
1) organizowania targów, wystaw, konkursów, pokazów zwierząt wrażliwych na wściekliznę za wyjątkiem targów, wystaw, konkursów i pokazów z udziałem psów, kotów i koni, na warunkach określonych w decyzji przez właściwego terytorialnie powiatowego lekarza weterynarii;
2) organizowania polowań;
3) odłowów zwierząt łownych.
- Zakazy, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, nie obowiązują w przypadku wydania zgody przez właściwego terytorialnie powiatowego lekarza weterynarii na:
1) odstrzał sanitarny dzików;
2) odłów dzików w celu ich uśmiercenia na miejscu;
3) polowanie indywidualne bez udziału psów i naganki.
- Właściwy terytorialnie powiatowy lekarz weterynarii wydając decyzje, o których mowa w ust. 1 pkt 1 oraz w ust. 2, bierze pod uwagę analizę ryzyka, która wykaże, że zastosowanie wyjątków nie spowoduje zagrożenia rozprzestrzenienia się wirusa wścieklizny.
- W decyzji, o której mowa w ust. 3, właściwy terytorialnie powiatowy lekarz weterynarii określa w szczególności środki zapobiegające rozprzestrzenianiu się wirusa wścieklizny.
W celu uzyskania ww. zgody na terenie powiatu kozienickiego proszę o składanie wniosków do Powiatowego Lekarza Weterynarii w Kozienicach.
— Elżbieta Ślażyńska
Starszy referent administracyjny Powiatowy Inspektorat Weterynarii
w Kozienicach ul. Sławna 56 26-900 Kozienice
tel./fax 48/614-23-30, 48/611-00-98, wew.21
Badanie na obecność włośni mięsa przeznaczonego na użytek własny – bezpłatne
26.08.2022
W przypadku pozyskiwania mięsa na użytek własny (świnie, dziki i nutrie), zarówno pochodzącego z uboju, jak i z poddanych odstrzałowi zwierząt łownych, a także w przypadku mięsa będącego przedmiotem sprzedaży bezpośredniej (dziki i nutrie) – nie ma podstawy do pobrania opłaty za samo przeprowadzenie badania mięsa lub tuszy na obecność włośni.
Podstawy do pobrania opłaty przez Inspekcję Weterynaryjną nie stanowi, w szczególności, przeprowadzenie badania na obecność włośni:
1) mięsa poddanych ubojowi świń i nutrii – w przypadku określonym w § 7 ust. 3 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 21 października 2010 r. w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji mięsa przeznaczonego na użytek własny (Dz. U. z 2021 r. poz. 2059);
2) mięsa dzików – w przypadkach określonych w § 7 ust. 3 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 21 października 2010 r. w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji mięsa przeznaczonego na użytek własny oraz w § 21 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 września 2015 r. w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej (Dz. U. poz. 1703);
3) tusz pozyskanych z nutrii – w przypadku określonym w § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 30 września 2015 r. w sprawie wymagań weterynaryjnych przy produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do sprzedaży bezpośredniej.
Świadectwa zdrowia
Od 11 sierpnia 2022 r. opłaty za kontrolę zwierząt przeznaczonych do wywozu, handlu lub przemieszczania w celach niehandlowych albo umieszczania na rynku krajowym oblicza się na podstawie czasu pracy poświęconego na kontrolę.
Aktualnie podstawowa stawka opłaty za taką kontrolę trwającą nie dłużej niż godzinę wynosi 112,80 zł, a w przypadku kontroli trwającej dłużej niż godzinę, za pierwszą godzinę – 112,80 zł, a za każde rozpoczęte 15 minut po upływie pierwszej godziny – 14,10 zł. Jest to rozwiązanie odmienne od tego, które stosowano przed 11 sierpnia 2022 r., gdy wysokość opłaty była uzależniona od liczby skontrolowanych zwierząt albo liczby przesyłek zwierząt. Ponadto, aktualna opłata uwzględnia koszty dojazdu, natomiast przed 11 sierpnia 2022 r. rolnicy ponosili dodatkowo koszty dojazdu urzędowego lekarza weterynarii na miejsce przeprowadzenia kontroli.
Dla małych gospodarstw przewidziano obniżki. Opłatę za taką kontrolę zwierząt pobiera się w wysokości obniżonej o 75%, jednak nie niższej niż 40 zł, w przypadku kontroli świń przeprowadzanej w gospodarstwie, w którym jest utrzymywane nie więcej niż 50 świń. Po zastosowaniu tych reguł opłata za ww. kontrolę przekracza kwotę 40 zł w przypadku, gdy czas jej trwania wynosi co najmniej 2 godziny. Tytułem przykładu, gdy taka kontrola trwa 1,5 godziny, opłata wyniesie 40 zł, gdy trwa 2 godziny, opłata wyniesie 42,30 zł, a gdy trwa 2,5 godziny, opłata wyniesie 49,35 zł.
Średnia wysokość opłaty przypadająca na godzinę kontroli zwierząt przeznaczonych do wywozu, handlu lub przemieszczania w celach niehandlowych albo umieszczania na rynku krajowym jest niższa w przypadku jednej dłuższej kontroli, a wzrasta w przypadku konieczności kilkakrotnej obecności urzędowego lekarza weterynarii w gospodarstwie w celu wystawienia świadectwa zdrowia. Z tego powodu odpowiednie planowanie przemieszczeń zwierząt stanowi podstawę do ograniczania kosztów z tytułu opłat ponoszonych za czynności wykonywane przez Inspekcję Weterynaryjną.
żródło : https://www.gov.pl/web/rolnictwo/badanie-na-obecnosc-wlosni-miesa-przeznaczonego-na-uzytek-wlasny–bezplatne
Całoroczny odstrzał lisów.
W związku z pojawiającymi się wątpliwościami dotyczącymi możliwości całorocznego odstrzału lisów w związku z wejściem w życie z dniem 1 kwietnia br. nowego podziału województw na obwody łowieckie Departament Leśnictwa i Łowiectwa Ministerstwa klimatu i Środowiska wyjaśnia, co następuje:
Zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 16 marca 2005 r. w sprawie określenia okresów polowań na zwierzęta łowne (Dz.U. Nr 48, poz. 459,z późn. zm.), okres polowań na lisy trwa od dnia 1 czerwca do dnia 31 marca, a na terenach obwodów łowieckich, w których występuje głuszec lub cietrzew lub prowadzono w ostatnich 2 latach kalendarzowych zasiedlenia zająca, bażanta lub kuropatwy – przez cały rok. Jednocześnie zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie (Dz. U. z 2020 r., poz. 1683, z późn. zm.) obwód łowiecki stanowi obszar gruntów o ciągłej powierzchni, zamkniętej jego granicami, nie mniejszy niż trzy tysiące hektarów, na którego obszarze istnieją warunki do prowadzenia łowiectwa. Zatem § 9 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia w sprawie określenia okresów polowań na zwierzęta łowne znajduje zastosowanie do terenów, na których występuje głuszec lub cietrzew lub prowadzono w ostatnich 2 latach kalendarzowych zasiedlenia zająca, bażanta lub kuropatwy i dotyczy również obwodów łowieckich funkcjonujących od 1 kwietnia br. w związku z wejściem w życie nowego podziału województw na obwody łowieckie z zastrzeżeniem, że te obwody łowieckie obejmują tereny, na których dokonywane były zasiedlenia. Należy również zauważyć, iż intencją ministra właściwego do spraw środowiska było wprowadzenie do rozporządzenia w sprawie określenia okresów polowań na zwierzęta łowne przepisów, które umożliwią ochronę zwierzyny wsiedlanej – zajęcy, bażantów oraz kuropatw przed nadmierną presją lisów i umożliwią całoroczny odstrzał tych drapieżników w miejscach zasiedleń. Niezależnie od powyższego Departament Leśnictwa i Łowiectwa wyjaśnia, iż ewentualny ciężar wykazania faktu zasiedlenia ww. gatunków zwierząt łownych na danym obszarze spoczywa na zarządcy lub dzierżawcy obwodu łowieckiego i może być udokumentowany w formie protokołu sporządzonego na okoliczność dokonania zasiedlenia zwierzyną obwodu łowieckiego, w którym zwyczajowo wskazuje się nr obwodu łowieckiego, nadleśnictwo, województwo, miejscowość oraz uroczysko lub oddział leśny.
Źródło: https://www.pzlow.pl/caloroczny-odstrzal-lisow/

W ramach akcji informacyjnej dotyczącej afrykańskiego pomoru świń
link do filmu instruktażowego dotyczącego bioasekuracji
myśliwych na polowaniu:
Zgłoś dzika – chroń Polskę przed ASF
Zgłaszający, czyli osoba korzystająca z aplikacji, przesyła informację o znalezieniu dzika padłego lub
odstrzelonego za pomocą dedykowanej aplikacji uruchamianej bezpośrednio ze swojego telefonu
komórkowego. W celu skorzystania z aplikacji należy uruchomić ją na telefonie z systemem Android lub iOS otwierając przeglądarkę oraz wpisując następujący adres: https://www.wetgiw.gov.pl/zipod lub przez: wetgiw.gov.pl/zipod.
Na ekranie telefonu wyświetli się aplikacja ZIPOD, oraz pytanie do użytkownika o pozwolenie na
dostęp do aparatu, galerii oraz włączenia „lokalizacji”. Powyższe warunki są konieczne do prawidłowego działania aplikacji, ponieważ ideą systemu jest przesyłanie do serwera centralnego informacji o lokalizacji dzika oraz jego zdjęcia.
Aplikacja może pracować także w trybie offline, a dane zapisane w aplikacji zostaną przesłane
bezpośrednio w momencie uzyskania dostępu do Internetu. Narzędzie to jest dedykowane do wykorzystania głównie przez pracowników Lasów Państwowych oraz myśliwych zrzeszonych w Polskim Związku Łowieckim, stąd zwracam się z prośbą o dystrybucję niniejszej informacji celem jej wdrożenia, co powinno znacznie usprawnić system zgłaszania padłych dzików, a tym samym uszczelnić nadzór bierny nad zwalczaniem afrykańskiego pomoru świń.